Pengenalan
Kualiti penilaian pelajar mesti dijamin
di seluruh sistem akademik UiTM. Ini amat penting kerana UiTM merupakan
IPT yang sangat besar dari segi bilangan pelajar dan bilangan
programnya. Kini UiTM menawarkan 2,500 program kepada 180,000 pelajar di
semua kampus di seluruk Malaysia. Untuk itu, UHEK memainkan peranan
besar dalam mempastikan kesetaraan kualiti penilaian pelajar dijamin
setiap masa menerusi tiga mekanisme utama berikut.
Mekanisme1
bertumpu kepada pembentukan Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) dan Jadual
Spesifikasi Produk (JSP) yang berlandaskan empat (4) prinsip utama
pengukuran dan penilaian iaitu kesahan (validity), kebolehpercayaan (reliability), kesaksamaan (fairness) dan ketekalan (consistency). Melalui mekanisme ini, pensyarah diberi kesedaran (awareness), ilmu (knowledge), dan pendedahan (exposure) melalui latihan (hands-on training) kepada kepentingan dan proses menggubal JSU/JSP di dalam ruang lingkup OBE-SCL.
Seterusnya, Mekanisme 2
pula menekankan keperluan tinggi terhadap penubuhan Bank Soalan. Dengan
berpandukan JSU/JSP yang dihasilkan melalui Mekanisme 1, pensyarah
membina (develop) item-item soalan yang sah (valid) dan saksama (fair) dengan berpandukan buku Garis Panduan Kesetaraan Kualiti Item Penilaian Pelajar UiTM yang diterbitkan oleh UHEK . Item-item soalan yang terbina oleh mana-mana pensyarah akan di semak (vet) oleh satu Jawatankuasa Semakan (Vetting Committee) yang terdiri daripada Pensyarah Sumber (Resource Person)
dan beberapa pensyarah yang berpengalaman. Melalui proses ini, setiap
item yang dibina akan terjamin dari segi kualitinya merentas seluruh
sistem UiTM.
Akhir sekali, Mekanisme 3
dibentuk untuk mengawal penjanaan set soalan peperiksaan akhir. Oleh
kerana wujudnya kepelbagaian kursus yang dikelasifikasikan kepada kursus
universiti, kursus fakulti, kursus program dan kursus kokurikulum yang
ditawarkan di beberapa kampus yang tertentu, desentralisasi peperiksaan
dilakukan bagi melicinkan perjalanan peperiksaan akhir. Untuk itu,
beberapa set soalan peperiksaan akhir yang setara dapat dijana untuk
keperluan kampus-kampus yang berlaianan. Kawalan kualiti set-set soalan
peperiksaan akhir amat runcing agar kualiti set-set tersebut boleh
dipercayai (reliable) dan tekal (consistent).
Zairi Ismael Rizman, Fakulti Kejuruteraan Elektrik
Nik Fazlin Hiryati Nik Jaafar, Fakulti Pengurusan Perniagaan
Nurulashikin Romli, Fakulti Pengurusan Perniagaan
Noor Rafhati Romaiha, Fakulti Pengurusan Perniagaan
Zetty Madina Md Zaini, Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan
Nur Raihana Mohd Sallem, Fakulti Perakaunan
Penyelaras
Zairi Ismael Rizman, Fakulti Kejuruteraan Elektrik
AJK
Nurul Huda Kamarulzaman, Fakulti Kejuruteraan ElektrikNik Fazlin Hiryati Nik Jaafar, Fakulti Pengurusan Perniagaan
Nurulashikin Romli, Fakulti Pengurusan Perniagaan
Noor Rafhati Romaiha, Fakulti Pengurusan Perniagaan
Zetty Madina Md Zaini, Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan
Nur Raihana Mohd Sallem, Fakulti Perakaunan
No comments:
Post a Comment